torsdag 25 mars 2010

Lästips: Bang - Nördarnas Återkomst


Jag måste erkänna att jag ibland inte mäktar med att läsa hela Bang. Jag gillar den som fan, men köper bara ungefär var tredje nummer och läser ungefär tre fjärdedelar och sen glömmer jag bort den.

Det här numret kommer jag dock att läsa ut på rekordtid och från pärm till pärm. Det handlar om nördar och feminism, om hur det i en underdogkultur kan vara både hyllat och osynligt att vara kvinna och hur man ofrånkomligen är just kvinna även där, om hierarkierna kring olika saker att nörda kring. Eftersom jag själv ofta tvekar kring om jag kan och/eller vill kalla mig nörd eller inte och framförallt ständigt fascineras av nördkulturer - och feminism - är det rätt självklart att jag älskar just det här numret.

1 kommentar:

Sara Jonsson sa...

åh det låter fantastiskt. must have!