söndag 14 mars 2010

Hege Wendelbo ställer ut på A Gallery

Just nu ställer göteborgskan Hege Wendelbo ut på A Gallery på Tredje Långgatan 6. Utställningen heter Den Sista Vita Älgen Och Andra Berättelser och pågår tom den 20:e mars. Det är dramatiska scener som målas upp och hennes intresse för djur och natur ger sig tydliga uttryck. Vi kontaktade Hege för att få veta lite mer om henne och hennes målningar:

Vad var det med Frida Kahlo´s målningar eller henne som person, som fick dig att vilja börja måla?
Frida Kahlo var modig som konstnär men också i livet. Hon vände ut och in på sig själv i sina bilder, skildrade det vackraste och det mest fasansfulla i starka färger på ett sätt som också tilltalar mig rent estetiskt. Den kombinationen är utmanande i sig. Som kvinna är det omöjligt för mig att inte bli djupt berörd och inspirerad även om jag inte går i hennes fotspår.

Du har berättat om hur lyssnar sönder en låt eller skiva medan du jobbar på en målning. Vad är det för låt/artist du lyssnar mest på just nu?
Just nu lyssnar jag mest på P1 i ateljén, följer deras programtablå med viss nördighet. Lyssnat mycket på 22 Pistepirkko, Joni Mitchell, Patti Smith och Jeff Buckley senaste tiden.

Dina tavlor andas väldigt mycket "svenskhet" och "landsbygd", som vid första anblick visar scener från vardagsnära situationer. Det är svala färgtoner, allvarliga ansiktsuttryck, röda stugor, plankgolv, pinnstolar och trasmattor. Var kommer inspirationen till detta ifrån?
I mina bilder utgår jag ofta från nåt som finns i min närhet, en dröm eller ett landskap jag gillar. Hakar ofta upp mig på "små" saker i vardagen och väver in dem i en större berättelse. En faluröd bondgård, en flock kanada-gäss, en granskog, en lerig åker eller en trasmatta blir intressant så snart nåt oväntat dyker upp och liksom stör. Sånt intresserar mig. Jag tänker att jag är en grå mus med livlig fantasi.

Vilka är dina förväntningar med den här utställningen på A Gallery?
Jag har fått fantastiskt bra respons på mina bilder, är djupt tacksam och nu ska jag fortsätta att fantisera och lyssna.

Passa på att besöka A Gallery för att få se mer av Heges förtrollande konstverk och notera att hon finns på plats där själv nu på lördag den 20:e mellan 12-14.

Öppettider:
Ons-fre: kl 12-18
Lördag: kl 12-16.


Målning "Ingeborg från Elverum" fotograferad av Jeanette Larsson

Inga kommentarer: