torsdag 29 oktober 2009

Gå på teater!

Göteborg kan vara Sveriges bästa teaterstad just nu. Vilken tur att det är så himla värt att gå på teater då. Jag har sett två verk på stadsteatern (var och en på sitt sätt fantastisk): Publiken och Vi som är hundra. Båda gjorde mig upprymd och gav perspektiv på livsbubblan.

Publiken liknar ingen annan teater. Den är vrickad och bitvis tung, men fullständigt genialisk. Det är teater om teater och metaplanet genomsyrar hela föreställningen, inte minst i själva publiken. Susanne Osten är regissören som gjort Lorcas 80 år gamla manus till en samtid, sexig, surrealistisk och jävligt rolig pjäs. Utan heternormativitet. Dessutom spelar Ladyfestfavoriten Malin Dahlström några roller och står även för den fantastiska musiken. Vi gillar särskilt Malin som Disdishdance.
Jag vill också passa på att tipsa om Tidskriften Ful och dess Fulradio som gästas av just Susanne Osten och hennes teatermanifest i senaste numret. Lyssna här!

Vi som är hundra är skriven av Jonas Hassen Khemiri och skildrar en kvinna i tre åldrar, eller tre "jag". Nina Jeppsson är briljant som den unga rebellen, men de två andra skådespelerskorna gör också helt fantastiska gestaltningar. Jag grät och skrattade, typ samtidigt.
Biljetter till teatrarna hittar ni via Stadsteaterns hemsida. Bilden ovan visar Vi som är hundra och är hämtad därifrån.


Jag åker också till Malmö i helgen precis som Sandra och tänkte dricka öl med Gudrun Schyman och dansa till Lessi Smore. Henne bokade vi till vår Klubb med Svanen i slutet av augusti och det blev en jedrans fest! Är du också i Malmö? Gå dit och fira att F! fick 4 % i Malmö.

Inga kommentarer: