onsdag 8 september 2010

UR HUSE – För ett solidariskt Sverige! Maja Gödicke m.fl

"En helkväll på Nefertiti med liveakter, djs och publik under ett enkelt budskap – För ett solidariskt Sverige!" Allt överskott går till de översvämningsdrabbade i Pakistan.

En av alla på scen är Maja Gödicke som vi nyligen skrev om här. En annan ball en att lägga på minnet är Amina-Bahja Dubad. I sommar har hon haft klubben BOSS på Café Publik tillsammans med två vänner. Imorgon torsdag skvätter de härliga och hårda svettpärlor i solidaritetens tecken meddelar Bahja:

Vem är du?
– Hmm. Jag är en alldeles för övermotiverad norrlänning som tycker att Göteborgs klubbscen är alldeles för homogen och rent ut sagt tråkig.

Ska du ta över Göteborgs dj-bås från och med nu?
– Jag har inga planer på att ta över utan jag tycker att det är kul att spela rap och ha det härligt. Jag menar, behövs det verkligen fler vinylkåta unga vita män som spela musik för andra unga vita män från varenda dj-bås i den här stan?

Behövs det fler Bahjas bland stadens djs?
– I detta fall absolut. Jag tycker att Hip Hop- och RnB-scenen i Göteborg är näst intill obefintlig. Samtidigt så dödar ju "sådana som jag" den så kallade dj-kulturen genom att vi faktiskt inte bryr oss så jävla mycket om att räkna bpm sånt.

Vad betyder ett solidariskt Sverige för dig?
– För mig innebär det ett medmänskligt och jämställt Sverige, långt bortom den liberala självbelåtenheten.

Vad kommer du att bjussa på i morgon kväll?
– Jag kommer att spela härlig och hård Female rap och dansant RnB!

Inga kommentarer: