lördag 28 november 2009

Fyra snabba med Johanna Paulsdotter Löfstedt

Namn: Johanna Paulsdotter Löfstedt
Ålder: 23
Kommer från: Stockholm
Film som tävlar i November-
festivalen:
Leisure Suite

Johanna tillhör filmkollektivet och produktionsbolaget Tjockishjärta. Leisure Suite gjorde hon tillsammans med kollektivet 2008. Filmen hade premiär på Göteborgs Internationella Filmfestival i år, och har sedan dess visats bland annat på festivaler i Stockholm, Barcelona och San Fransisco och nu på Novemberfestivalen i Trollhättan.
Såhär beskrivs den i programmet:
Hedda vill ha sex. Hennes kille har inte tid, så hon börjar fantisera. För visst är brevbäraren lite het? Och bananer behöver väl inte enbart vara till för att ätas?

Hur kom på idén till att göra Leisure Suite?
Jag ville visa en kåt tjej utan att hon skulle bli objektifierad. I alla andra filmer är kvinnans kåthet till för männen, men i Leisure Suite är männen till bara för henne och hennes fantasier. Det var också viktigt att hon inte har problem med sin pojkvän, utan att det bara råkar vara så att hon är sugen på att ha sex och fantiserar om brevbäraren, snickaren och prästen utan att det har något med deras förhållande att göra.

Vad vill du att tittaren ska ta med sig efter att ha settt Leisure Suite?
Jag ville att man ska vara glad när man går ut från salongen. Jag har medvetet gjort den lättillgänglig och kul. För att det inte ska vara så allvarligt med kvinnlig kåthet.

Vilka är dina favoriter hittills på Novemberfestivalen?
Jag gillar Balladen om Beatice och Maria Eriksson båda filmer Kom närmare och Jag har aldrig.

Ett filmtips till våra läsare?
Sofia Coppolas tre filmer Virgin Suicides, Lost in Translation och Marie Antoinette. Jag älskar att hon lever ut flickighet utan att det ska vara någonting dåligt och att hon är så bra på att sätta ihop film och musik.

Inga kommentarer: