fredag 5 februari 2010

VJ Linnea "Morrsken" Forslund gästar The Eye på Nefertiti under Pixelvärk



Hon är en av Sveriges bästa VJs. Dessutom utbildad animatör och en av initiativtagarna till VJ Union. Hon har spelat på Peace and love, Uppsala Pride och på en mängd klubbar Sverige över och gästat DJs som Ladyfestfavoriten la Fleur. VJ Morrsken a.k.a Linnea Forslund är nu aktuell under Digital Arts-festivalen Pixelvärk i Göteborg och ikväll (fredag) kommer hon att förstärka the Eyes dansgolv. Läs och peppas!



Hur ser du på VJ-ing?
– Det är den ultimata kombinationen mellan danskultur och visuell kultur. Jag älskar dansgolvet och vill ge det jag kan för att det ska bli den allra bästa upplevelsen för de som befinner sig där. En utmaning ligger i att hela tiden vara här och nu i situationen, läsa in musiken och stämningen och reagera och leverera på en gång. Och att ständigt utvecklas. Just nu är jag väldigt sugen på att släppa in mer dans i själva VJ-framträdandet.

Hur mycket jobbar du tillsammans med en dj inför en klubb exempelvis?
– Jag lyssnar in mig på vilken musik som tillställningens musiker eller DJs brukar köra, så att jag vet vilken audio-stil jag har att vänta mig. Det kan annars vara lite besvärligt om man till exempel förväntat sig pumpande techno och så är det istället långsamt svävande ambient och man bara har massa material som passar till det snabba, taktfasta. Men det är live som det hela skapas. Improvisation grande.

Hur upplever du att det att det ser ut med jämställdheten bland svenska VJs? Finns det tänkbara förklaringar?
– Jag har aldrig mött några hinder på grund av mitt kön, så jag tror att både killar och tjejer har samma möjligheter att komma ut och köra. Där ligger kanske gränserna för att komma igång snarare i vilket kontaktnät man har inom klubbvärlden. Jag egentligen bara träffat en annan svensk VJ-tjej. Jag vet att det finns fler, men inte är det många. Anledningen till att det är så pass snedfördelat tror jag är det gamla vanliga. Scenföreteelser som involverar teknik och/eller instrument upplevs fortfarande som en rätt så manlig domän. Men VJ-scenen i Sverige är fortfarande ung och rätt liten, så det behövs inte så många tjejer för att göra en stor förändring i fördelningen. Så alla tjejer som tycker att det verkar roligt; kör på!

Vad har du för tips till dem som vill VJa och få komma ut mycket?
– För att komma ut och köra visuals ofta kan man nog behöva göra lite promotion. Det är viktigt att ha lite videomaterial och bilder på nätet, exempelvis Myspace, som visar ens stil och vad man går för. Sen är det bara att prata med folk och kanske maila lite ställen. Jag började köra på en kompisklubb och då var det flera som gillade vad de såg eller hörde talas om mig, och det ena gav det andrat. VJ Union är ett bra ställe att få tips om gig och få lite koll på VJ-scenen.

Vad kan vi förvänta oss av ditt set på the Eye på Nefertiti ikväll?
– Härliga kontraster, klara, vackra färger och mycket rörelse. Samt massor av kärlek till dansgolvet!

För mer info om Linnea "Morrsken" Forslund:
http://morrsken.se/
http://www.myspace.com/morrsken

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar