torsdag 11 februari 2010

En läsande tid

Februari alltså. Det krävs gott om vackra ord, oändligt med fiktion och hinkvis med inspiration för att överleva. Tur då att mängder av pärlor till människor använder sin tid till att ge oss just detta. Tre tips som förtjänar att agera sällskap åt just dig under filten i fåtöljen, bland slask och folk på vagnen och till lunchsoppan när jobbkamraterna liksom sagt nog kommer här:

Alltings mått - Helena Granström
Matematikern som jag inte riktigt kan sluta prata om. Det handlar om kropp och människor, det är modigt pretentiöst, svindlande seriöst, fyndigt, smart och hisnande. Det är kompakt och svårt, jag vill citera det mesta, det är gott om kvantfysiska termer, helt utanför min förståelse, vilka ger ett slags poetisk mystik till raderna mellan vilka jag hittar mig både gråtande och yr.
Mer om boken och vad andra känner för den hittas här.
Snart kommer jag skriva om hennes nya: Osäkerhetsrelationen, ur vilken hon kommer att bidra med några inlästa stycken till Textivals ljudbok 2.1. Inte missa. 27 mars.

Naturen - Caroline Ringskog Ferrada-Noli
Jag är provocerad och inspirerad. Jag skäms för att gilla det osympatiska och jag roas av det politiskt inkorrekta. Det är realism och fantasi, bildligt språk och snabba vändningar. De korta meningarna stör mig och jag är konstant överrumplad av alla parallellberättelser som jag tycker mig skönja. Jag vet inte riktigt vad jag tycker, bara att den behöver läsas.
Här står det mer.
Och här har svd:s Eva Johansson tyckt till.


Tidskriften Ful_ i allmänhet och trippelnumret, The Book, som kom i slutet av förra året i synnerhet. Jag säger bara Dirty Diaries! Språkaktivister! Vanja Hermele! Feministiska strategier! Och mängder av snygga bilder, aktuell analys och underfundiga vinklingar.
Och för den som inte orkar läsa själv finns ju som bekant Ful även som radio, eller vaddå det ena ska definitivt inte utesluta det andra. Läs och lyssna. Här finns den ganskaså färska lyssnarfesten med traditionsenliga pausfåglar, vassa ord och kloka tankar.

Inga kommentarer: