torsdag 26 maj 2011

indiequeerfest: dj #2 GILJOTINFITTORNA

Lisa Lindblom och Alexander Alvina Chamberland älskar Courtney Love och Yoko Ono. Det är bland det första jag minns att jag visste om dem. Båda var också inblandade i genomförandet av den första Queertopiafestivalen förra året. De djar ibland på klubbar här och var, och kallar sig då för GILJOTINFITTORNA, med skivväskor fyllda av riot grrrl-musik, feministisk hiphop, feministisk punk/rock och avantgarde. "Mitt liv går ut på att raka benen ett par gånger om året, färga lurvet rosa, sy om det till en kofta och sedan sälja det till Christian Dior för 58 400 kr!", skriver Alexander Alvina Chamberland på sin blogg. "Jag är som Moder Theresa - fast ung, snygg och sexig (biggest sex symbol since Jesus Christ)." När dessa två är i farten är det privata politiskt och det politiska privat på ett sätt som inger hopp om en annan värld. Denna kväll får vi ta del av deras undergörande energi på dansgolvet - de spelar, vi dansar.


 
DJ: Alexander Alvina Chamberland (del i dj-duon "Giljotinfittorna")
Bästa låt: Le Tigre - Hot Topic, PJ Harvey - Who The Fuck, Rid of Me, White Chalk Hole - Violet, Fiona Apple - Fast as you can, Bikini Kill - Rebel Girl, Diamanda Galas - Let's not chat about despair, let us praise the masters of slow death, Nina Simone - Mississippi Goddamn
Bästa danslåt: PJ Harvey - Meet ze monsta, Harder, Le Tigre - On Guard, Yoko Ono - Yes I'm a Witch, Peaches - Boys wanna be her, two guys for every girl
Dansar gärna tryckare till: Martha Wainwright - Bloody Motherfucking Asshole
Vägrar spela: Flera låtar av cis-män eller 90-talshits som anses vara kul att hela tiden dansa ironiskt till...
Blir lättast charmad att spela önskelåtar genom att: Blir inte charmad.
Om jag vågar ska jag spela: Diamanda Galas!

DJ: Lisa Lindblom (Dj-duon Giljotinfittorna)
Bästa låt: Mono-Courtney Love, F.Y.R- Le tigre, Oasis- Amanda palmer, Don´t need you- Bikinikill, Suck my dick- Lil Kim, Not yours- Vicious Irene, Rid of me- PJ Harvey, Boys wanna be her- Peaches, Blood in the boardroom- Ani Difranco mfl
Bästa danslåt: Map of Tasmania- Amanda palmer, Yes I am a witch- Yoko Ono, Bruise Violet- Babes in Toyland, Shitlist- L7, Deceptacon- Le tigre, How many licks- Lil Kim, Harder- PJ Harvey, Two guys for every girl- Peaches mfl
Dansar gärna tryckare till: BloodyMother Fucking Asshole- Martha Wainwright
Vägrar spela: Allt för många Cismän
Blir lättast charmad att spela önskelåtar genom att: Går inte, går på låtarna. Fast blir lite smygcharmad när folk leker katt.
Om jag vågar ska jag spela: Yoko Onos mest kryptiska låtar

Inga kommentarer: