måndag 13 december 2010

Intervju: The will in these skies, Tildeh Hjelm, Therese Johansson

Bara två dagar kvar nu tills vi får gosa ner oss bland vänner och bekanta i körkbänkarna. På onsdag fylls Annedalskyrkan med fladdrande juleljus, högaktningsfull stämning och fagra julsånger så som ni aldrig hört dem förut!

Vi är mäkta stolta att få välkomna sex eminenta akter som framför sina finaste julfavoriter - indiestyle! Vi bjuder här på en närmare bekantskap med tre av dem:


Ida Bergman, aka The will in these skies


Vilken låt är mest sannolik att du sätter på repeat i jultider?
Sjömansjul på Hawai med Yngve Stoor.

Vad/vem har varit sin största musikaliska inspiration under 2010?
Beach House låt Silver Soul var den bästa livsinspirationen och botet mot allt ont. Men den inspiration som jag använt mig av mest musikalisk i år kommer från Toumani Diabaté. Och så Dalarnas skönhet såklart.

Vad får dig i bästa julstämning?
Storfamiljsstädkaos och hyss. Samt att spåra vargar med mina systrar i Trolldalen, när man springer genom Sydöstravinen i pudersnö, åker på ändan nedför stigarna och lurpassar bakom granar som man skakar när en syster närmar sig. Men tyvärr så är halva min familj utspridda i tropikerna denna jul.. så vi har redan firat.


Tildeh Hjelm


Vilken låt är mest sannolik att du sätter på repeat i jultider?
Om det är julrelaterat blir det väl Have yourself a merry little christmas av Frank Sinatra. Annars är Sweet Dispososition av The Temper Trap en helt klart ny repeatare.

Vad/vem har varit sin största musikaliska inspiration under 2010?
Trasiga Relationer & Mr Fogg från U.K som jag nyligen fick uppleva på Klubb Svanen, jazzhuset.

Vad får dig i bästa julstämning?
Clementiner, pepparkakor & Julmust... Inte snö.


Therese Johansson (Lowood)



Vilken låt är mest sannolik att du sätter på repeat i jultider?
Coldplays nya Christmas Lights är fin. Annars brukar det nog bli nått klyshigt som Fairytale of New York med The Pogues & Kirsty MacColls.

Vad/vem har varit sin största musikaliska inspiration under 2010?
Oftast brukar det vara musiken i sig som inspirerar mig, men detta år har varit annorlunda, på så många vis. Mina vänner som sysslar med musik inspirerar mig dagligen. Så jag måste säga att det är människorna med viljan och energin bakom musiken som påverkat mig mest.

Vad får dig i bästa julstämning?
Levande ljus och doften av glögg.

Inga kommentarer: