torsdag 14 januari 2010

Intervju med konstnären Andrea Geyer

Imorgon är det vernissagefest för vårens stora utställning på Göteborgs Konsthall med de New York-baserade konst-
närerna Andrea Geyer och Sharon Hayes, vars verk visar deras engagemang för frågor om representation, historieskriv-
ning, queeraktivism och feministiska strategier.

Utställningen innehåller verk i video, fotografi, text och inspirerade av 1960- och 70-talets konceptuella performancekonst levererar Geyers och Hayes kritiska kommentarer till många av de maktstrukturer som präglar vårt samhälle.

Den har öppet 16 januari - 18 april och i anslutning till den kommer det att hållas konstnärssamtal, föredrag och "Art after work" med spännande föreläsare.

Klockan 15 - 22 imorgon är det vernissage med heldagsprogram som slutar med fest, bubbel och mingel på Locatelli. Vi fick tag i Andrea Geyer mitt i installationsarbetet och fick fyra snabba svar på lika snabba frågor. Så, enjoy, och möt upp med oss på Konsthallen
imorgon!

Berätta lite om dig själv, var du kommer ifrån, var är du och vad har du gjort tidigare som artist?
Jag är konstnär, född i Tyskland men bor i New York sen många år. Jag använder både skönlitterära och dokumentära strategier i mina bild- och textbaserade installationer, och undersöker historiska begrepp såsom nationell identitet, kön och klass i deras nutida sammanhang.

Det här är din andra utställning tillsammans med Sharon i Sverige. Vad innehöll den förra?
Min första utställning i Sverige tillsammans med Sharon var 2002 i det stora centrumet för nutida konst Signal i Malmö, där vi visade vårt samarbete Cambio de Lugar_Change of Space_Ortswechsel. Det inledde en serie dialoger med människor som identifierar sig som, har identifierats som eller / har identifierats (från ett externt perspektiv) som kvinna och som bor i olika sammanhang av språk (Mexico City, New York, Berlin och Wien). De resulterande samtalen behandlade politiska och sociala artikuleringar av kön i nuet.

Vad är din största drivkraft och inspiration som konstnär?
Vilka frågor vill du utforska?
Min inspiration som konstnär har sitt ursprung i det liv jag lever, de samtal jag har med familj, vänner, älskare, hjältar, arbetskamrater, främlingar ..., minnena jag
bär, miljön omkring mig i det pågående nuet och nödvändigheten att hitta poetiska och politiska och engagerande sätt att dokumentera viktiga aspekter av det och att hålla det närvarande och levande i människors medvetande.

Till sist, om någon av våra bloggläsarna ska åka till New York, vad tycker du att de absolut måste besöka?
Lesbisk Herstory Archives, 484 14th St i Park Slope, Brooklyn, mellan 8th Avenue och Prospect Park West. Lesbiska Herstory Archives huserar världens största samling av material av och om lesbiska kvinnor och deras communityn.

Bild överst: Från Intaglio. Audrey Munson, 2008.
Bild nederst: Från Criminal Case 40/61: Reverb, 2009.

Inga kommentarer: