torsdag 15 april 2010

Några frågor till Jaw Lesson

Som Sandra så fint skrivit här nedan kommer lördagskvällen handla om inget annat än mycket av allt, samlat under konserthusets tak.
Svårgreppbart är förnamnet, storslaget är klädseln. Bland många Ladyfest-favoriter i artistraddan hittar vi Jaw Lesson aka Hajen aka Amanda Bergman, inte dumt.
Dumt vore väl däremot att låta henne vara i fred inför detta, så ett litet knippe frågor fick hon lova att besvara. Håll till godo.

- Vad kommer vi att få se på lördag och vilken är din roll i det hela?

Faktum är att jag själv inte är riktigt säker på vad som kommer att ske. Vad jag vet, och har en stark känsla av är dock att detta är något mycket
speciellt och glädjefyllt som jag verkligen skulle stödja i alla lägen eftersom det är ett av få fina projekt som verkligen managerats idogt och hjärtligt i en förhållandevis svår-rodd åker som Sverige. Detta i synnerhet genom två fantastiska människor och musikälskare, paret Barusta-Gäbel. Jag tycker att det är en väldigt fin idé och ett viktigt ställningstagande. Jag ska skräna igenom min sång och sen ska jag bara njuta av resten.

- Efter att du för länge sedan spelade på ett Ladyfest-arrangemang hörde jag folk utbrista att de blev så inspirerade av dig på scen, vad inspireras du själv av?

Jaså, det var roligt att höra. Jag lyssnar otroligt mycket på musik förstås. Vissa människor och vissa musiker. Och jag har stor kärlek till natur. Det gör mina dagar. Så jag plockar med glädje både härifrån och därifrån. Det jag egentligen söker och eftersträvar vad det än gäller, men i synnerhet när det kommer till att göra min egen musik, har alltid varit nån form av symmetri. Så jag samlar på mig en massa saker och sen bygger man kanske ihop en egen matta av det. Ibland är den värd att spara, ibland bara värd att göra.

- Hela projektet känns minst sagt bombastiskt, hur har arbetet inför sett ut? Har du några smaskiga bakom-scenen-anekdoter att bjuda på?

Sanningen skall sägas och då ska jag nog säga att jag faktiskt måste göra dig besviken här. Jag är ju bosatt ganska långt från Göteborg och kommer nog inte ned så ofta och så mycket att jag har hunnit med så mycket verklig kvalitetstid med detta gäng. Det blir mest fram och tillbaka. Så jag har inte hunnit se så mycket smaskigt än. Jag kanske ser nåt på Lördag. Då säger jag kanske till.

- Vilka tror du kommer trivas som bäst där i röda stolarna på i konserthuset?

Jag tror att den som tycker om musik och rött och vill bjuda sig själv på många sinnesintryck kommer att trivas bäst.


Jamendåså, vi ses på lördag.

Inga kommentarer: