söndag 11 april 2010

Intervju med Lobelia Barker

Bilmässan i Elmia är en minst sagt intensiv miljö där snygga bilar, motorintresserade besökare i alla åldrar, veteranmotorcyklar, försäljare och branschfolk som demonsterar sina färdigheter samsas. En av dessa utställare är Lobelia Barker som motivlackerar. Just under den här mässan målar hon av Joakim Wikström, och publiken får se hur arbetet med airbrush gradvis växer fram med olika nyanser av grått, från en vag form till ett helt, detaljrikt, porträtt.

Du hade ju en manlig modell på mässan, varför valde du att ha det?
Varje år jag ställer ut här på mässan försöker jag göra något nytt och spännande. Förra året målade jag av en kvinnlig modell, och eftersom jag vill förnya mig valde jag att ha en manlog modell i år. Det är över huvud taget ovanligt att måla av modeller live eftersom det är så svårt. Att ha en manlig modell är något jag inte har hört talas om att någon haft tidigare. Det händer bara inte. Förutom att det är roligt att göra någonting nytt, är det också en liten protest.

När man tittar på det du ställer ut här är det mycket hästar, är det sånt du brukar måla?
Hästar är ett favoritmotiv för mig, jag blir så inspirerad av mina två egna hästar. Speciellt när man gör något annorlunda med dem. Den skulptur jag gjorde för några år sedan i papier mache är något jag hittat på själv; en häst med huggtänder. Det är inget som finns på riktigt, men ett återkommande tema för mig. En annan av mina specialiteter är skelett, och olika sorters flames.

Vad har du för utbildningsbakgrund?
Från början utbildade jag mig ett år KV (konstverksamheten), därefter tre år på Göteborgs Konstskola med inriktningen grafik, och slutligen ett år på Lernia fordon som billackerare. Att jag över huvud taget började med lackering var som fordonslackerare, men efter något år övergick jag till att också göra motivlackeringar. Eftersom jag är utbildad konstnär ville jag jobba kreativt. Det är för svårt att försörja sig som bara konstnär utan att behöva söka bidrag hela tiden, så det här yrket passar mig bra. Här kan man införliva konst i yrkeslivet.

Vilka tekniker arbetar du med?
Under konstutbildningen hade jag grafiskt inriktning, där man lär sig koppartryck, linoleum och så vidare, men jag jobbar också i blyerts, tusch, akvarell, papier mache, etc. På vissa bilar har jag gjort 3d-struktur som ingår i motiven, uppbyggda av olika sorters spackel. Efter att spacklet stelnar går det bra att måla på det. Det är roligt att återuppväcka en teknik som användes mer på 80-talet. Det finns mer bilder och information om vad jag håller på med på min hemsida, lobeliabarker.com

Inga kommentarer: