onsdag 5 augusti 2009

Festivalsommaren fortsätter i Ulricehamn



Innan vi välkomnar det efterlängtade gänget celebriteter som gästar Göteborg och Way Out West nästa helg med öppna armar, har vi en annan festival i sikte. I morgon torsdag drar nämligen Sjuhäradsfestivalen i Ulricehamn igång. Ladyfest Göteborg kommer va på plats och vi tycker det vore väldigt fint om ni också var det!

Vi packar med oss vår Statistiska Byrå, Hantverksgrafitti, vår Utställning om Ladyfest genom tiderna och så klart vår Festivalsoffa!

Ladyfest Statistiska Byrå guidar och peppar, ifrågasätter och leker, undersöker och letar problem kring hur det ser ut med jämställd-hetens förhållanden i festivalens alla hörn och vad festivalbesökarna tycker om saken. Egentligen.

Bredvid vår statistiska byrå har vi såklart också en historisk myndighet. Den visar en suverän utställning om Ladyfest genom tiderna, titta på den och kom till oss så pratar vi jämställdhet, kultur, arrangörsskap och svårigheter, erfarenheter, tips och roligheter med och kring att arrangera kultur. I vår soffa finner ni idel fina artister och delar av festivalens arrangörsgrupp. Tillsammans kan ni diskutera allt mellan himmel, jord och helvete och drick ett glas saft. Pärla pärlplattor, snacka genusfrågor och spela memory. Vid soffan finns även en massa göttigt garn, tyger, broderikit, tråd, nål, färg, ja allt man kan tänkas behöva för att göra sitt alldeles egna Hantverksgrafitti. Här kopplar vi en ifrågasättande samhällssyn med kärleken till hantverket, kopplar revolution med broderi, knyter ihop dukar, bygger litterära konstverk, virkar kroppsdelar och stickar budskap i festivalen.

Kolla in hela festivalprogrammet med artister, film, workshops, kuddkring, pärlplatteparty, föredrag mm här.

Hoppas vi ses!

5 kommentarer:

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Men VAD gjorde Ladyfest hos 7H egentligen? Jag såg mycket lite som kunde beskrivas som "hantverksgrafitti" och Ladyfest medlem kommentarade att "vi använder pyssel mest som ett sätt att lock folk." Låter inte särskilt revolutionärisk, eller hur?

Stina sa...

hej,
vi hade med oss graffittimaterial men har inget intresse av att tvinga folk att göra saker de inte känner för. Vi virkade en del, vi inspirerade lite, vi klippte och klistrade.
Vi höll också i samtal om jämställdhet och kulturarrangemang och vi pratade stort och smått om hur det ser ut, vad som är snedställt och vad vi kan göra åt det.
Jag tycker om att se oss som en revolutionsrisk i det mesta vi gör, vi möter folk där de är och tror på att starta diskussioner utifrån att göra saker, inspirera och arrangera. Pyssel ska inte underskattas, pyssel kan verka snällt men är en snabbt växande och kreativ väg till samhällsomstörtande aktivitet, se bara på craftivismen, på D.I.Y-rörelser, på punken, på alla som genom konstnärliga uttryck gör avtryck.

Raisa sa...

Dessutom, det finns en poäng med att uppvärdera så kallat traditionellt kvinnliga sysslor såsom att hålla på med syjuntor och så vidare.

Erin Winslow aka Itsbugart sa...

Men det var precis detta som ni INTE gjörde, eller hur? Jag försökte visa lite solidaritet med Ladyfest genom att mejla i förväg och sedan prata med Stina men fick den kastat tillbaka i min ansikt. Tydligen kände inga av ni någonsomhelst solidaritet med MIG eller vad jag har kämpat med under MÅNGA ÅR. Istället fick jag en nedlåtande tal om hur Ladyfest är, enligt ni, nånting ny. Tror ni egentligen att jag är så dum i huvud att jag vet inte historian av Kvinnofestivaler I MITT EGET LAND?

Och varför tror ni att jag håller Subversiv Syslöjd hos olika evenemang? Läste ni festivalsidan om detta? Jag hade tagit med en kopia av min "Artist's Statement" som jag tänkte ni kunde vara intresserad av. Läste någon från Ladyfest detta? Nej, troligen inte.

Stina sa...

Jag hänger inte riktigt med på vad du är så upprörd på och jag vill gärna höra hur och vad jag kastade i ditt ansikte, jag kommer inte ihåg det så.
Och jag ser oss absolut inte som konkurrenter, vi arbetar ju båda med hantverk på nya eller utforskande eller aktivistiska sätt och det är väl mest av allt berikande för oss och de vi vill nå? Många krafter är både kul och viktigt i en feministisk kamp, tänker jag.
När du frågade vad Ladyfest är och gör så svarade jag, vet inte hur jag skulle gjort annars.
Kanske kan vi höras vidare på telefon eller mail om detta?
/Stina