I juni skrev Stockholm City om jämställdhet i Stockholms klubbvärld, med fokus på djs, och om Rättviseförmedlingens arbete. Bland annat publicerade de en undersökning som Rättviseförmedlingen gjort på olika klubbar i Stockholm under perioden april 2010-mars 2011. Den visade att andelen manliga djs var 62-79% på de olika klubbarna.
Även i Göteborg har en debatt om jämställdhet i klubbvärlden pågått. I korthet har Emerentia Leifsdotter Lund (Nöjesguiden) bestämt sig för att hon ska se över inbjudningar och klubbar, och se hur statistiken ser ut avseende könsfördelning. Marcus Persson (Göteborg nonstop) har klargjort att han tycker att debatten "saknar fullständig sans", att killar är "mer framåt och företagsamma", att tjejer inte satsar lika mycket och att det är svårt att rekrytera tjejer som djs. Även flera klubbarrangörer i stan har lyft sina åsikter i frågan.
Nyligen har en liknande debatt blossat upp även på Slakthusets facebooksida, vilken lett till att ämnet diskuterats både på Twitter och i Kulturnyheterna.
Om Ladyfest Göteborg och vad vi tycker
Ladyfest Göteborg har arbetat med jämställdhet i kulturlivet, däribland klubbvärlden, sedan 2005. Med anledning av de diskussioner som ägt rum på sistone vill vi klargöra var vi står i frågan.
- Vi anser att det finns strukturer som gör att det är svårare för tjejer än för killar att slå sig fram inom kulturlivet, däribland i klubbvärlden. Detta gäller klubbarrangörer, djs, band, ljudtekniker och whatnot.
- Vi talar om strukturer eftersom det inte handlar om att skuldbelägga enskilda individers beteendemönster, utan om att se att varje individ och dess handlingar ingår i ett övergripande mönster.
- Vi anser att dessa strukturer och mönster på intet sätt är statiska, utan kan och bör förändras.
- Vi anser att alla som är verksamma inom musikbranschen har ett gemensamt ansvar att förändra strukturerna.
Vad är det för strukturer vi pratar om? Några exempel:
- Könsroller innebär att det är mer accepterat och sanktionerat för kvinnor och män att bete sig på sätt som passar in i respektive könsroll.
- Könsmaktsordningen innebär att den manliga könsrollen är högre värderad än den kvinnliga.
- Inom kulturvärlden finns det olika områden som är olika könskodade. Inom vissa kulturområden råder en kvinnlig dominans, inom andra kulturområden råder en manlig dominans.
- Klubb- och dj-världen har länge varit manligt dominerad - inom alla områden och på alla poster.
Apropå vad en dj är
Det finns ett otal olika genrer inom vilka djs verkar. Det finns alltifrån proffsdjs som släpper egna remixer till glada amatör-djs som brinner för musik och tycker om att trycka på play. Det finns djs som spelar vinyl och som spelar cd-r, det finns djs som taktmixar och djs som byter låt, det finns djs som spelar för dansgolvet och det finns djs som spelar för sitt eget höga nöjes skull. I detta sammanhang väljer vi att kalla alla för djs, och det finns ingen som står utanför strukturerna.
Vad innebär dessa strukturer i praktiken? Ett par exempel:
- Den manliga dominansen inom klubb- och dj-världen innebär att det är svårare för kvinnor än för män att vara aktiva klubbarrangörer, djs, bandbokare, ljudtekniker osv. Det har blivit lättare, men det är fortfarande inte jämställt.
- Den manliga dominansen innebär också att kvinnor som är aktiva djs utgör undantag, är avvikande och bryter mot normen. Att kvinnor ibland blir bokade i egenskap av kvinnor är en bieffekt av detta som skulle utplånas om könsfördelningen var jämn.
- Det är lätt att bli "hemmablind" och att vända sig till den egna gruppen, t.ex. kompisgänget, jobbkamraterna eller bandpolarna, för idéer och synpunkter. På grund av könsmaktsordningen ger prestationer, attribut och egenskaper kopplat till den manliga könsrollen mer status och uppmärksamhet. Här ser vi ett problem när majoriteten av bandbokare, klubbarrangörer och djs är män: Män hänger med män. Män inspireras av män. Män bokar män. Ingen gör det av ondo, snarare av slentrian och bekvämlighet. Konsekvenser blir att kvinnor inte syns och får svårt att ta sig in i gemenskapen.
Om att förändra strukturerna:
Förändringsarbetet kan ske på olika sätt. Det kan ske genom 1) bli medveten om hur en vanligtvis arbetar 2) fundera på varför 3) fundera på hur en kan göra istället. Det kan ske genom kvotering eller genom andra metoder. Läs gärna Ladyfests arrangörszine för jämställd kultur. Det finns även i tryckt format, hör av dig till oss om du vill ha ett ex.
Vi stöter ofta på olika ursäkter för att inte vara en del av detta förändringsarbete.
- "Det finns inga tjejer som djar": Jo, det finns många tjejer som djar. Kanske frågar du bara dina kompisar. Kanske ser du bara killarna. Vi letar där vi är vana att leta, bokar på slentrian, bokar de vi känner eller vet levererar eller drar folk. Inga konstigheter, men det är dags att göra på ett nytt sätt. Öppna ögonen, leta på nya arenor, fråga andra personer. Kolla in Rättviseförmedlingens dj-förmedling och lista på djs
- "Killar är mycket mer framåt, tjejer måste ta för sig mer, tjejer får skylla sig själva": Detta implicerar att det är tjejers eget ansvar att ta plats och att det är tjejers eget fel att de inte får utrymme inom klubbvärlden. Problemet med detta resonemang är att killar och tjejer från början inte har samma förutsättningar. De strukturer som råder underlättar för killar att ta sig fram, och försvårar för tjejer. Det är därför rimligt att ge förändringsarbetet en hjälp på traven.
- ”Vi bokar djs, inte tjejer”: Vi uppskattar att du inte vill skilja på kvinnor och män. Tyvärr innebär rådande strukturer att kvinnor och män har olika förutsättningar. Att ignorera detta är inte att behandla kvinnor och män lika; det är att osynliggöra de sociala skillnader som faktiskt finns. Att vara medveten om strukturerna är en förutsättning för att jämställdhet ska ha en chans.
- ”Män har bättre koll och är mer intresserade av att dja”: Detta implicerar att manliga dj:s är mer kompetenta och håller högre kvalitet än kvinnliga. Problemet med begrepp som kompetens och kvalitet är att de är subjektiva och definieras av de som är i majoritet. Exempelvis är manligt kodade områden såsom tekniska skills och nörderi högt värderade och har länge tillåtits definiera kvalitetsbegreppet. Ett annat exempel på subjektiv värdering av kompetens är att kvinnor och män inte får lika lön för lika arbete.
Kort om det här med kvotering, som så ofta används som ett skällsord.
Som vi tidigare nämnde så innebär rådande strukturer och könsnormer att det är lättare för män att ta sig fram inom kulturvärlden. Detta innebär alltså att männen i praktiken redan är inkvoterade. Att kvotera in kvinnor ser vi som ett sätt att jämna ut snedfördelningen; att ge kvinnor den plats som de på felaktiga grunder förnekats. Det borde inte behöva sägas, men för tydlighetens skull: Vi ser det inte som ett sätt att ge kvinnor plats som de inte förtjänar, för att de är sämre eller inte håller måttet. Kvotering innebär inte att kvinnor bokas enbart i egenskap av kvinnor. Kvotering innebär att kvinnor får tillgång till sin rättmätiga plats.
Det Ladyfest arbetar med är just kvotering, då vi enbart bokar just kvinnliga artister och djs. Vi ser kvotering som ett medel, inte som ett mål. På sikt hoppas vi att snedfördelningen utjämnas, att ingen kvotering längre finns eller behövs, och att Ladyfest inte heller längre behövs. Tyvärr är det inte så det ser ut idag.
Om du vill följa debatten så långt, läs exempelvis:
När ska dj-männen maka på sig?
Göteborg nonstop, vi tar diskussionen
Gubbväldet får det hett om öronen
Hej och välkomna, speciellt alla Göteborg nonstop-läsare och skrivare och ni nyfikna
Female DJ's
Vad är egentligen en DJ?
Ingen personlig vendetta
"Boka lite fler kvinnor. Vsg f tips"
Slakthusets Facebookgrupp
#slakthusgate på Twitter
#postaenmix på Twitter
Ett tips! Under Way Out West arrangerar Ladyfest en paneldebatt som handlar om just jämställdhet i musikbranschen. Den kommer att äga rum på lördagen 13 aug kl 12. Håll utkik på internet för mer info.
När ska dj-männen maka på sig?
Göteborg nonstop, vi tar diskussionen
Gubbväldet får det hett om öronen
Hej och välkomna, speciellt alla Göteborg nonstop-läsare och skrivare och ni nyfikna
Female DJ's
Vad är egentligen en DJ?
Ingen personlig vendetta
"Boka lite fler kvinnor. Vsg f tips"
Slakthusets Facebookgrupp
#slakthusgate på Twitter
#postaenmix på Twitter
Ett tips! Under Way Out West arrangerar Ladyfest en paneldebatt som handlar om just jämställdhet i musikbranschen. Den kommer att äga rum på lördagen 13 aug kl 12. Håll utkik på internet för mer info.
19 kommentarer:
Finfint skrivet! Det där (tillsammans med Anna Gavanas papper som hon postade i slakthustråden) ger en mycket bättre subjektiv bild av det hela.
En fråga, vars svar förmodligen är högst personligt, är om det är förståeligt att det kommer att det fortfarande rent kvantitativ kommer vara en större del killar som spelar förrän det finns ungefär lika många tjejer som är aktiva (både bakom båsen och i hemmen/på nätet)?
Äntligen en vettigt skriven text i denna soppa.
Har så sjukt mycket saknat något skrivet med en djupare förståelse för flera dimensioner, inte bara jämställdhetsperspektiv utan koll på vad en DJ faktiskt är/blir/gör också.
Citerar: "Exempelvis är manligt kodade områden såsom tekniska skills och nörderi högt värderade och har länge tillåtits definiera kvalitetsbegreppet."
Är det bara män som "nördar"? Är det negativt att man engagerar sig djupare i något som man brinner för?
Hur stor del av alla tyckare är inte ens DJ:s? Ganska tröttsamt med en debatt som drivs av attention whores som aldrig stått i ett DJ-bås o således inte är insatta i hur det fungerar med bokningar etc.
Alla är sååå sugna på att flytta debatten till respektive blogg, man frågar sig om det är av intresse för sakfrågan, eller bara ett fnaskande efter trafik. ALLA bloggare har ju fel primär drivkraft, givetvis inget man erkänner, man bloggar ju bara för sin egen skull, eller?!
Bra skrivet! Anna Gavanas har skrivit mycket artiklar om DJ/musikscenen, men även ett kapitel i en antologi; "You've better be listening to my fucking music your bastard" (i "Rundgång - Genus och populärmusik"). Kolla även in min artikel om svensk technoscen i Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture; We call it Swedish techno"; http://dj.dancecult.net/index.php/journal/article/view/85/139
Hälsningar
Anna Öström
Tack för kommentarer!
Martin: Vi hävdar att nej, så kan man inte tänka. Ingen vet hur många kvinnor respektive män som sitter hemma och spelar. Det enda vi med säkerhet kan säga är att det i mycket högre grad är män som blir bokade. Se till exempel Rättviseförmedlingens statistik : http://city.se/emil/2011/06/09/nar-ska-dj-mannen-maka-pa-sig/
Anonym: Nej, det är absolut inte bara män som nördar, och det är självklart inget negativt att engagera sig i något man brinner för. Men det är ett beteende som till stora delar är manligt kodat och där det finns en hierarki i vilka beteenden och vilka attribut som är högst värderat. Det har bland tidskriften Bang skrivit ett utförligt temanummer om: http://www.bang.se/artiklar/2010/nordarnas-aterkomst-2010-03-08
Vi vet inte hur stor del av alla tyckare som är DJ:s, men vi är rätt säkra på att de allra flesta har erfarenhet av musik och klubbliv. Och en debatt skulle bli jättekonstig om man utestänger även de som är klubbesökare, arrangörer, musikälskare, hemmalyssnare, musikskribenter osv. Som att man inte skulle få diskutera politik om man inte är heltidspolitiker.
Förr oss i Ladyfest Göteborg var det självklart att vi ville beskriva var vi står i frågan. Vi har arbetat med jämställdhet i konsert- och klubbgöteborg i över fem år. Vi har arrangerat klubbar, bokat DJ:s och samarbetat med många av stadens klubbar för en mer jämställd scen.
/Ladyfest Göteborg
I min värld så är det viktigaste att det skapas grymma fester där dansgolvet kokar och att gästerna tar med sig minnen för livet från just den kvällen... om sen musiken styrs av det ena eller andra könet är sjukt oviktigt.
Att ni försöker ändra könsrollerna genom att sålla bort grymma deejays som brinner för sin grej bara för att dom har en snopp är som att få bort rasism med terrorism, det ena tar udden av det andra.
Själv är jag kille med cirka 4000 dj-jobb runt hela världen sedan 17 år och det har dansat 50% killar & 50% tjejer genom åren på mina golv... MEN det har varit 100% kärlek och glädje och i slutändan är det enda som räknats.
Jag tycker att er kamp för att få fram mer tjej-deejays är bra, fast ni kanske borde se problemet från ett annat håll... VARFÖR är det inte mer tjejer som lirar? HUR ska vi fram fram dessa tjejer? VAD kan vi lära dessa tjejer och VAD kan vi lära oss själva?
Just nu låter ni tyvärr som bittra feminister...
Glöm inte glädjen och kärleken i kampen...
Lycka till.MK
Hej MK!
Vi tycker också att kön borde vara oviktigt! Som du kanske läste ovan: "Vi uppskattar att du inte vill skilja på kvinnor och män. Tyvärr innebär rådande strukturer att kvinnor och män har olika förutsättningar. Att ignorera detta är inte att behandla kvinnor och män lika; det är att osynliggöra de sociala skillnader som faktiskt finns. Att vara medveten om strukturerna är en förutsättning för att jämställdhet ska ha en chans."
Vi försöker inte få bort djs med snopp, vi försöker få in djs utan snopp!
Ovan skriver vi om VARFÖR det inte är fler tjejer som lirar, läs t ex avsnitten om strukturer och vad dessa innebär i praktiken. Ovan skriver vi även om HUR vi ska få fram dessa tjejer, läs avsnittet om förändringsarbete samt förslagsvis vårt arrangörszine! Länk: http://issuu.com/ladyfestgbg/docs/ladyfestzine
/Ladyfest Göteborg
"Ingen vet hur många kvinnor respektive män som sitter hemma och spelar. Det enda vi med säkerhet kan säga är att det i mycket högre grad är män som blir bokade."
Jag kan bara ta min egen bekantskapskrets som exempel och där är det en överhängande del män som är bedroom DJs samt spelar ute (höftar på 90/10 män/kvinnor). Alla andra som jag har pratat med om ämnet har ungefär samma fördelning bland sina vänner och bekanta. Att då boka 50/50 ser jag inte som rimligt OM man ska upprätthålla nån form av kvalitet och mångfald på lineupsen (nu är det inte det ändå i klubbscenen, samma namn som snurrar runt hela tiden ändå så kanske inte spelar någon roll).
Självklart kan jag inte bedöma hur många det är som önskar att de kunde börja DJa men inte gör det pga. de sociala strukturerna men det är på rätt väg jfr. med 10 år sen!
Martin, när jag gör samma sak med min bekantskapskrets blir det ungefär samma siffror fast det blir 90 till kvinnorna och 10 till männen!
Så att endast räkna på sina egna kretsar kanske inte är ett helt tillförlitligt redskap.
"- Det är lätt att bli "hemmablind" och att vända sig till den egna gruppen, t.ex. kompisgänget, jobbkamraterna eller bandpolarna, för idéer och synpunkter. På grund av könsmaktsordningen ger prestationer, attribut och egenskaper kopplat till den manliga könsrollen mer status och uppmärksamhet. Här ser vi ett problem när majoriteten av bandbokare, klubbarrangörer och djs är män: Män hänger med män. Män inspireras av män. Män bokar män. Ingen gör det av ondo, snarare av slentrian och bekvämlighet. Konsekvenser blir att kvinnor inte syns och får svårt att ta sig in i gemenskapen."
Eftersom kvinnor konsumerar musik och besöker klubbar i samma utsträckning som män så är det också svårt att tro att det finns ett mindre intresse för DJande hos kvinnor än män.
Det är också sant att saker är bättre idag än för tio år sen, men det är också tio år av aktivt jämställdhetsarbete i samhället i stort samt att organisationer som tex Ladyfest, Popkollo, Yoko DJs har gjort insatser specifikt i musiksfären, klubbvärlden och så vidare.
Eftersom detta arbete visar sig vara av godo, klubbarrangörer blir mer medvetna och vill göra något åt sin snedställdhet, så finns inte heller någon anledning att nöja sig med att det är bättre än för tio år sen, utan snarare peppar oss att fortsätta med arbetet för ett mer jämställt samhälle, på alla plan och med olika metoder.
Raisa: Får jag fråga hur din bekantskapskrets är könsfördelad? Det har en ganska stor relevans för underlaget också. I mitt fall har jag räknat in min egna bekantskapskrets + min tjejs (som också är DJ) så könsfördelningen är nog ganska nära 50/50 könmässigt.
Ska försöka starta en poll på facebook och se hur fördelningen ser ut bland bekanta och bekantas bekanta osv osv, återkommer med resultat :D
Min poäng var väl snarare att det är svårt att få ett representativt statistiskt urval inom sin egna bekantskapskrets.
Är det dessutom så att färre tjejer skulle besrkiva sig som djs finns ju ännu mer jämställdhetsarbete att göra! Kvotering är ett sådan verktyg som i det fallet fungerar för tex uppmuntra tjejer genom att visa på att det är möjligt för kvinnor att göra detta och att det dessutom finns plats för kvinnor i DJ båsen!
Styrbord Babord i Göteborg är det värsta exemplet i stan där man bokar tjejer bara för de har bröst och långa ögonfransar. De kan inte spela för fem öre. Värdelöst!
Jag tror det är mer kompicerat än vad det gjorts till i den här debatten, även om jag själv inte vet vad som är rätt och fel. Faktum är att det i detta nu finns fler killar än tjejer i det här landet som dj:ar, Ett rimligt antagande är då att det också finns fler riktigt bra killar än tjejer på dj-ing i detta nu. Ett förhållande som är trist och absolut kan härledas till könsmaksording, huruvida man uppmuntras till/vågar börja testa, att vissa tar mer plats än andra osv.
Men man kan också förstå frustrationen om man suttit och nördat ned sig i någonting i kanske tio år, jobbar i en rätt hård konkurrens, och sen blir brädad av någon som nyss börjat men som råkar vara tjej till ett gig. Jag säger inte att det är lätt att vara tjej-dj, men om du är en asbra dj (som råkar vara tjej) som verkligen har koll så tror jag inte att du har svårt att få gig i sthlm eller gbg idag, snarare kan det vara en fördel.
Å andra sidan såklart, var ska man börja förändringsarbetet? kanske är det på bokningssidan, att det syns ute på korgen att det går å vara tjej och dja på en stor klubb. Kanske måste det vara orättvist ibland för att det ska bli rättvist sen. Vad vet jag, men... det är inte så jäkla lätt som man ofta gör det till. Faktum kvarstår, det finns fler aktiva djs som är killar än som är tjejer. och det är lite av en devalvering av djbegreppet att jämföra folk som har dj-drömmar på kammaren, med de som faktiskt lärt sig genom en hel del slit hur allt funkar, samlat musik i många år och har stenkoll på vad som funkar på ett dansgolv.
Bara mina fem cent, ha det fint /Kalle
Det här är tveklöst den mest välskrivna text jag läst inom detta ämne. Pedagogisk, övertygande och framförallt sann! Borde ingå i manualen för alla arrangörer, bokare och skivbolagssnubbar. Otroligt bra. Ska skicka vidare till några dudes jag känner..
Samt: lol @ anonyms kommentar om styrbord. So true.
/ musiker och dj ( med snopp)
Det är så mkt mer som skiljer man och kvinna än "snopp" och "inte snopp".
Skillnader som mkt grovt och generellt, på ett stort urval, kan förklaras som följd av sociala konstruktioner.
Det trista med alla som förespråkar eller inflikar i denna debatt (genom upprepande mantran "struktur, könsmaktsordning, könsroll"... osv) är att man stannar där och aldrig erkänner eller ens uppmärksammar den biologiska aspekten. Förmodligen för att kompetensen inte finns, och då blir det som att prata med en vägg.
(Garderar mig mot annars självklara svar som "Vaddå, du menar att killar föds till bättre dj's/med bättre musiksmak?")
Jämställdhet handlar inte om att man och kvinna ska vara likadana och göra samma saker eller att man bara ska kunna urskilja dem genom "snopp" och "inte snopp".
hej! fan vad bra skrivet och fan vad bra att ni tog ställning. jag vill jättegärna ha ett fysiskt ex av arrangörsfanzinet! hur gör jag?
Hej Anja! Skicka ett mail till info@ladyfest.se!
"Strukturer" är väldigt praktiska att använda, eftersom man aldrig behöver/kan bevisa dem. Man kan som feminist ständigt referera till "strukturer" utan något som helst statistiskt underlag som tyder på en direkt kausal diskriminering av tjejer. Innan man vet att det finns x procent tjejer som vill och kan DJ:a, att de är lika bra som killarna, och att de ändå väljs bort, kan man inte påstå någonting särskilt i frågan.
Jag tror inte att Rebecca och Fiona et al. lidit av att de är tjejer, för att de är duktiga och kan skapa publicitet kring sig själva - om inte annat just kring sitt biologiska kön.
För det första har förutsätter ni att det finns "strukturer" men försöker inte ens bevisa deras existens innan ni kommer med åtgärder som diskriminerar män!
"Exempelvis är manligt kodade områden såsom tekniska skills och nörderi högt värderade och har länge tillåtits definiera kvalitetsbegreppet."
När du skrev den här meningen, märkte du inte själv vilken dålig klang nörderi
och tekniska skills har?
Det om något visar just hur LÅGT värderade dessa "manligt kodade" områden är.
Och varför skulle dessa inte innebära kvalitet? Arbetar man inom ett yrke så är faktiskt inte kvaliten subjektiv, i alla fall inte om man utgår
ifrån konsumenterna, kundernas upplevelse, eller arbetarens framgång i yrket.
Om du tittar på allt som går in i att vara en bra DJ, så är teknisk kunnighet, "nörderi" som kunskap om trenderna i musiken, nya låtar etc,
något som gör en bra DJ.
Skicka en kommentar