fredag 20 november 2009

LADYFEST kikar på FILMEN #2

Petra Revenue är skribenten och regissören som länge varit verksam på Teater Trixter och som tidigare i år kom ut med sin debutfilm: Karaokekungen.
Här har vi låtit henne svara på tre snabba kring film och jämställdhet.

- Hur ser det ut med jämställdheten och jämställdhetsarbetet inom filmen idag?
De enda konkreta exempel jag har är Doris film och rookiekonsulenten Andrea Östlunds kvotering av sista rookiefilmen.
Doris är ett medvetet projekt som enbart tillåter kvinnor i A-funktioner. Jag satt själv i en manusjury det första året Doris-
kortfilmerna valdes ut. Mitt problem med det projektet var att det var en regel att det skulle vara kvinnor även i huvudrollerna.
Men tänk om kvinnor vill berätta om män tänkte jag då. Kvinnor måste få fantisera och objektifiera män på samma sätt som
män gör det med kvinnor.
Kvinnors berättelser får inte begränsas till att skildra ”det kvinnliga perspektivet”. Utan ska skildra världen, livet och
döden - precis på samma sätt som mäns historier gör det.

- Är jämställdhet viktig inom kultursektorn, varför?
Att bara medelklassens problem skildras är väl knappast önskvärt, åtminstone inte för oss som
inte tillhör den. Det samma gäller det kvinnliga ögat på omvärlden. Varför ska bara det manliga
seendet skildras? Varför ska det vara norm? Problemen med detta är uppenbara. All konst är ju
delad erfarenhet och desto bredare underlag av mänsklighet ju mer erfarenhet.

- Vad kan göras för att förbättra arbetet med jämställdhet inom konst och kultur?
Kvinnor måste ta plats och skapa egna nätverk. Stötta varandra och lära sig artikulera sina
idéer.
Att vara kvinna räcker inte. Filmvärlden är hierarkisk och det är lätt att man väntar sig att bli utvald och blir man inte utvald så blir det inget. Det är tragiskt. Istället tycker jag att man till exempel ska starta sina egna festivaler.
Distribution är ju ett jätteproblem där några få maktinstanser bestämmer vilka filmer som ska nå publiken. Det har ju en tendens att bli dom med störst marknadsföringsbudget. Romantisk komedi tycks gå hem, liksom deckare.
Istället för att gnälla över detta borde man organisera sig och fixa egna visningar, så att
man inte likriktar sitt arbete för att passa in i den ramen.

Frågor ställda av Stina Nilsson

Inga kommentarer: