Helgen vecka 48 är det dags för Trollhättan att sätta fokus på ung svensk film då Novemberfestivalen intar kulturhuset i staden och i dagarna tre visas 64 kortfilmer gjorda av ännu ej etablerade filmare.
Det blir tankeväckande, komiskt, dramatiskt, dokumentärt, skräckfyllt, förvirrande och alldeles alldeles underbart med filmer från norr till söder, från storstad till skogsliga obygder av filmare 0-27 år.
Ladyfest Göteborg har i år den stora glädjen att presentera vad som ska stå på scen och i DJ-bås. Det kan ju bara bli bra tänker ni nu, och visst blir det så.
Vi själva snurrar plattor i Kulturbaren, det gör också DJ Linn Hansén.
På scen ställer vi både Trollhättans egna Helena Sundström, aka Mine to keep och helt fantastiska Lowood.
Mer info om Novemberfestivalen finns här: www.novemberfestivalen.se och snart kommer vi att skriva en hel massa mer om galejet.
Till festivalen har vi också producerat ett alldeles strålande litet zine med texter och tankar kring film och jämställdhet.
Zinet heter SHUT UP THAT'S YOUR BUSINESS och har, förutom intervjuer, pepp och revulotionära visioner, undersökt lite hur det ser ut med långfilmerna som har premiär under hösten 2009.
Av dessa har 20% regisserats av kvinnor, 30 % har kvinnor som producenter och 23 % har ett manus skrivet av kvinnor, en del kvar att göra med andra ord.
Intervjuer ja, vi har letat upp guldkornen i filmsfären och vill ger ER det som kom ut av dessa samtal. Så håll till godo:
Här kommer LADYFEST kikar på FILMEN #1 - en text om och intervju med WIFT
- - - - -
Women in Film and Television, Wift, bildades i Los Angeles i början av 1970-talet som en protest mot den manliga dominansen i filmbranschen.
Wift Sverige bildades 2003 och har avdelningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Organisationen arbetar för att stärka kvinnor inom film och tv genom att skapa nätverk och mötesmöjligheter samt förse medlemmarna med stöd och information. Wift ger också ut skrifter och skriver debattartiklar.
Elisabet Gustafsson är en av två ordförande i Wift Sveriges styrelse, regissör och manusförfattare samt driver det egna bolaget EG film. Elisabet Gustafsson upplever att jämställdheten inom filmvärlden inte har förändrats så mycket de senaste åren utan det finns mycket kvar att göra.
- Det finns en massa dolda strukturer, allt har inte att göra med att man gör något medvetet. Det finns exempelvis dolda manliga nätverk, och män väljer män av gammal vana. Det gäller att få makthavarna medvetna om detta, att se vad man gör när man väljer bort kvinnor, för det är det man gör.
Strukturerna märks också ur ett ekonomiskt perspektiv. Ju mer pengar det finns, desto mindre jämställt är det. Elisabeth Gustavsson vittnar om att det i regel är mer jämställt när det gäller kortfilm och dokumentärer än kring långfilm och reklamfilm.
En annan viktig diskussion är begreppet kvalitet, som ofta dyker upp i diskussioner kring jämställdhet och kvotering. En av Wifts forskningsrapporter handlar om just detta.
- Man hänvisar till begreppet kvalitet som att det är något neutralt som aldrig förändras, men det är det inte. Vem definierar ordet kvalitet? Man kan dölja sig bakom sådana ord för att slippa ta i frågan.
Anledningen att jämställdhet inom filmvärlden är så viktigt är att det är en demokratifråga, säger Elisabet Gustafsson. Hälften av världens befolkning är kvinnor och det finns en överrepresentation av historier berättade av vita män. Det finns också de som menar att kvinnor har andra historier och erfarenheter än vad män har.
För att göra filmvärlden mer jämställd måste det för det första finnas en medvetenhet om den rådande situationen. Om man inte ser det, kan man inte göra något åt det. Wift arbetar för jämställdhet inom film och tv på ett antal olika sätt:
- Det är viktigt att inte se sig själv som ett offer eller beklaga sig för mycket över sin situation, utan istället göra något åt det. Därför nätverkar vi för att stötta varandra och pusha varandra. Kvinnor kan ge varandra jobb och lära sig av varandra som ett nätverk. Det har ju män gjort i alla tider.
Intervju gjord och skriven av Malin Nordström
2 kommentarer:
Jag var allt bra nyfken på vad det där shut up var för något. nog såg jag att det såg ut som ett fanzine allt. är jättepepp. Världens bästa grej ju.
Speciellt som filmen är känt för att släppa fram såna mängder kvinnor.
riktigt bra zine. Bra att ni tar fram konkreta siffror och tal som man kan argumentera med. wio! good working grls!
Skicka en kommentar