tisdag 15 juni 2010

Radiosommaren 2010

För en vecka sedan presenterades årets upplaga sommarvärdar för Sommar i P1. Ett tillkännagivande som för mig numera är minst lika högtidligt som skolavslutningar var i grundskolan. Förra året firade programmet 50års jubileum och en av de absoluta höjdpunkterna då var för mig Nour El-Refais sommarprat. Jag visste inte så mycket om hennes bakgrund eller karriär. Uppskattade hennes humor, absolut, men hade något av ett ont öga till henne då att hon någon vecka tidigare helt fräckt trängt sig före några av oss Ladyfestare i kön till finrestaurangen på Arvika festivalen. "Typiskt dryg kändis". Men efter att ha fått lära känna henne lite bättre via radiovågorna var allt agg bortblåst för alltid och alltid. Hon är nu inget annat än en hjältinna och inspiratör i min värld.

Mina förväntningar på årets sommarvärdar är i vanligt ordning skyhöga. Jag vill bli överraskad, upprörd, överväldigad, upplyst, skratta mig hes och bli rörd till tårar. Och det fina är att det är svårt att i förväg veta vilka som kommer ge en just allt det där. En får chansa lite.

Efter att ha scrollat mig upp och ner i listan är jag tyvärr lite tveksam till att årets kull ska kunna överträffa förra årets. Men några solstrålar är såklart redan antecknade i kalendern: Johanna Koljonen! Natasha Illum Berg! Eva Dahlgren! Andres Lokko! Och jag är onekligen nyfiken på namn som Per Holknekt, Lena Olving och Anna Odell.

För övrigt börjar P3 Kultur sända inte mindre än TRE dagar i veckan från och med nu. DET är också något att glädjas över! Förmiddagar varje vecka tisdag till torsdag är det bara att mysa till allt kulturnörderi som Johanna Koljonen med gäster bjuder på. Vi älskart. Kommer bli en fin sommar det här. Låt den nu börja.

2 kommentarer:

Sommarlyssnaren sa...

Kul att det finns fler som ser fram emot radiosommaren! Jag ser verkligen fram emot att höra Christine Meltzer, Natasha Illum Berg, Per Holknekt, Anette Norberg, Eva Gabrielsson, Andreas Lundstedt, Annika Östberg, etc etc... Och hoppas på att bli glatt överraskad, som det brukar vara!

rai rai sa...

Förutom redan nämnda Johanna Koljonen peppar jag lite extra på Birgitta Stenberg och Monika Fagerholm!